Filmsterren houden van juwelen

shirley-temple

Shirley Temple was de eerste filmster om juwelen te promoten

We trappen wellicht een open deur in door te stellen dat filmsterren houden van juwelen en diamanten. In het boek ‘Bejeweled’ tonen de auteurs Penny Proddow en Marion Fasel aan dat dit een waarheid als een koe is.

In het boek krijgen we een aantal frappante voorbeelden. Zo verwijzen ze naar de Oscaruitreiking van 1996, waar niet minder dan 29 filmsterren juwelen van het befaamde huis Harry Winston droegen.

Onder de aanwezigen stal vooral Angela Bassett de show met het oogverblindende diamanten collier van 273 karaat, goed voor een bedrag van ruim 6,5 miljoen dollar.

Harry Winston

Harry Winston (1 maart 1896 – 28 december 1978)

Juwelenontwerper Harry Winston was destijds een van de eersten om met filmsterren uit te pakken. In 1934 was hij er als de kippen bij om het toenmalige wereldberoemde filmsterretje Shirley Temple in te huren voor publiciteitsfoto’s voor zijn juwelen.

Nadien zouden velen zijn voorbeeld volgen. Nu is het elk jaar bij de uitreiking van de Oscars en andere belangrijke evenementen een strijd tussen de juwelenontwerpers om de grootste sterren voor hun kar te spannen.

Vorsten

Voordien was die rol voorbehouden voor de verschillende koninklijke hoven. Als een juwelier destijds de opdracht van een vorst kreeg om een juweel te ontwerpen, was zijn broodje gebakken.

Hij kon er dan zeker van zijn dan ook andere opdrachten van de adel zouden volgen, want edelen wilden graag de koningen en koninginnen na-apen. Een juweel voor een vorst was bijgevolg meteen het begin van een volledige reeks, want de juwelier kreeg dan doorgaans de opdracht om variaties op hetzelfde thema te maken.

Smaakiconen

In de twintigste eeuw namen de filmsterren de rol van de royals als promotor van juwelen in. In plaats van de koningen, koninginnen, prinsen en prinsessen zijn het nu de acteurs en actrices die een voorbeeldfunctie krijgen. Ze worden als het ware de smaakiconen van deze tijd.

Een belangrijke rol hierbij speelden en spelen de luxemagazines als Vogue, Look, Elle, Harper’s Bazaar en dergelijke. Juweliers waren en zijn wat graag bereid hun creaties uit te lenen voor fotosessies met de sterren, die op hun beurt blij zijn met de extra aandacht zodat het voor iedereen een winwin-situatie is. Niet zelden krijgen de filmsterren naast het juweel ook nog een fors bedrag erbovenop om reclame voor de juwelenontwerper te maken.

Intussen worden de sieraden van grote huizen als Verdura , David Webb, Van Cleef & Arpels en Cartier vaak in één adem vernoemd met grote namen als Elizabeth Taylor, Meryl Streep en andere filmtoppers. Juweliers maken voor hen uitzonderlijke creaties, die ze zelf bovendien in een goedkopere versie uitbrengen om ieders beurs te plezieren.

Bronnen:

Foto’s via wikipedia

Team Info-web

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *